Biznes a ekologia
Aktualności22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi.
Dziś już chyba nikt nie ma wątpliwości – kryzys klimatyczny to nie mit. Jak ważna jest dbałość o naszą planetę nie trzeba nikogo przekonywać.
Budowanie świadomości ekologicznej, zarówno w firmach, jak i wśród osób prywatnych, jest niezbędne w walce o bezpieczną przyszłość ludzkości. Wielu właścicieli firm zastanawia się: „Biznes i ekologia? Jak to połączyć?”.
Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem małej firmy, czy wielkiego przedsiębiorstwa, zawsze masz możliwość wdrożenia zmian, dzięki którym Twój biznes stanie się bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego. Ekologiczne rozwiązania w długoterminowej perspektywie przynoszą oszczędności i prestiż firmie, która je wdraża. Zacznij od małych kroków, a zobaczysz, że „zielone” podejście do biznesu się opłaca.
Poniżej zamieszczamy kilka praktycznych pomysłów na działania, które może podjąć Twoje przedsiębiorstwo, by zasługiwało na miano „eko”.
- Segreguj odpady
Śmieci dosłownie zalewają naszą planetę. Jednym z podstawowych zadań ekologicznego biznesu jest umożliwienie pracownikom segregacji odpadów. Dzięki temu działaniu więcej śmieci można poddać recyklingowi. Umieść pojemniki w holu czy recepcji, aby potencjalni partnerzy biznesowi czy klienci od wejścia wiedzieli, że mają do czynienia z ekologiczną firmą. Przypominaj także o zgniataniu opakowań przed wyrzuceniem.
- Oszczędzaj zasoby
Korzystaj z materiałów pochodzących z recyklingu, oszczędzaj energię i wodę. Obniżysz w ten sposób koszty, ale także zwiększysz świadomość ekologiczną pracowników i poprawisz wizerunek Twojej firmy. Jak to zrobić? Zachęć pracowników, żeby gasili światło w pustych pomieszczeniach, nie zostawiali włączonego monitora, kiedy odchodzą od komputera, a robiąc herbatę podgrzewali tylko tyle wody, ile akurat potrzebują, zamiast napełniać cały czajnik.
- Pakuj ekologicznie
Do pakowania swoich produktów używaj materiałów, które będzie można odzyskać. Najlepsze są szkło i aluminium, które można przetwarzać nieskończoną ilość razy. Nie pakuj towarów w folię termozgrzewalną ani czarny plastik – nie da się ich odzyskać w procesie recyklingu.
- Wybierz e-faktury
Jeżeli to tylko możliwe – rezygnuj z papieru. Wystawiaj faktury w wersji elektronicznej. Dokumenty projektowe przechowuj na serwerze. W stopce maili wysyłanych z Twojej firmy poproś o niedrukowanie korespondencji. Korzyści są oczywiste: obniżasz koszty, bo płacisz mniej za papier i tusz, a jednocześnie dbasz o przyrodę.
- Wymień zwykłe oświetlenie na LED
Oświetlenie LED może działać ponad 25 lat i zużywa do 85% mniej energii niż tradycyjne żarówki. W zależności od wielkości firmy i przestrzeni, która wymaga oświetlenia, w skali roku jesteś w stanie zaoszczędzić od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych na rachunkach za prąd. Atutem tego typu oświetlenia jest również to, że w przeciwieństwie do świetlówek nie zawiera toksycznej rtęci.
- Przemieszczaj się ekologicznie
Zachęcaj swoich pracowników, aby przyjeżdżali do pracy na rowerach. Zainstaluj stojaki i wiaty. Dystrybuując swoje produkty, staraj się wybierać środki transportu produkujące jak najmniej spalin. Jeśli to możliwe, przenieś część transportu na tory kolejowe lub wykorzystaj transport wodny jako alternatywę dla tirów. Taki sposób jest bardziej wydajny i zmniejsza emisję CO2. Planując nowe inwestycje, pamiętaj, że fabryki, magazyny i punkty dystrybucji powinny być rozlokowane jak najbliżej siebie. To korzyść dla firmy i środowiska.
- Zachęcaj do carpoolingu
Carpooling to nic innego jak wspólne przejazdy do pracy, które, oprócz ulgi dla środowiska, przynoszą także oszczędności finansów.
- Korzystaj z nowych technologii
Sprawdź, co mogą dać twojej firmie nowe technologie. Dzięki kolektorom słonecznym możesz podgrzewać wodę, ogniwa fotowoltaiczne pozwolą wyprodukować energię elektryczną. Z kolei czujniki ruchu zapalające światło można zainstalować np. w toalecie. Policz, czy ich instalacja opłaca się Twojej firmie.
