Mały ZUS Plus w 2022 r.

Aktualności

Każdy przedsiębiorca, który chce rozliczać mały ZUS Plus, ma czas do 31 stycznia, bo zgłosić to do ZUS-u.
Na czym polega mały ZUS plus dla przedsiębiorców?
Dzięki niemu osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą opłacać składki na ubezpieczenia społeczne wyliczone od wielkości ich dochodów, osiąganych w poprzednim roku kalendarzowym.
W 2022 roku mogą z niej skorzystać te osoby, których przychód z działalności gospodarczej w 2021 nie przekroczył 120 tys. zł.
Mały ZUS plus to preferencyjny sposób rozliczania składek dla przedsiębiorców osiągających stosunkowo niewielki dochód.
Ulga uprawnia do płacenia niższych składek na ubezpieczenia społeczne. Nie obejmuje jednak składki zdrowotnej. Ją przedsiębiorca musi opłacić w pełnej wysokości.

Przedsiębiorcy, którzy dopiero w tym roku chcą zacząć korzystać z ulgi, muszą zgłosić to w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych do 31 stycznia.
Z kolei osoby, które korzystały z tej ulgi w 2021 roku – i nadal spełniają warunki – nie muszą zgłaszać się do ZUS-u ponownie. Muszą jednak złożyć dokumenty rozliczeniowe. Termin na ich złożenie mija 20 lutego.

Z Małego ZUS plus można korzystać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzenia firmy. Ulga dotyczy tylko składek na ubezpieczenia społeczne.

Każdy korzystający z ulgi w 2022 roku musi złożyć dokumenty rozliczeniowe. Jak podaje ZUS, będzie to formularz US DRA cz. II lub ZUS RCA cz. II z kompletem ZUS DRA za styczeń 2022 roku. Termin złożenia tych dokumentów to 20 lutego. Natomiast jeśli wznowiliśmy lub rozpoczęliśmy na nowo działalność prowadzoną w 2021 – należy złożyć te same formularze, ale za pierwszy miesiąc, w którym wznowimy lub rozpoczniemy działalność. Wtedy termin ich złożenia to do 20 dnia następnego miesiąca.

Więcej informacji na stronie: https://www.zus.pl