Szkolenie FAKTUROWANIE VAT
KalendarzMiejscowość: Leszno
Miejsce: siedziba RIPH w Lesznie, ul. 55 Pułku Piechoty 34
Data rozpoczęcia: 2023-06-06 9:00
Data zakończenia: 2023-06-06 15:00
Organizator: Regionalna Izba Przemysłowo - Handlowa w Lesznie
Jak poprawnie fakturować transakcje w VAT? Faktura w JPK oraz KSeF ujawnia wszystkie błędy. Warsztaty szkoleniowe dla całej firmy: fakturzystów, działów obsługi klienta, księgowych, logistyków itp.
PROFIL UCZESTNIKA I KORZYŚCI ZE SZKOLENIA :
FAKTURA w JPK oraz w KSeF ujawnia wszystkie błędy
Każdy, kto uczestniczy w procesie sprzedaży i zakupu, kto jest księgowym, handlowcem, pracuje w dziale obsługi klienta, FAKTURZYŚCI powinien ZNAĆ ZASADY prawidłowego fakturowania transakcji sprzedaży i dokumentowania transakcji, które nie są opodatkowane w VAT.
Wystawienie prawidłowej dokumentacji, dostarczenie odpowiedniej dokumentacji jako dowód dostawy, to: PODSTAWY PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ. Błędy i brak tej wiedzy powodują problemy podatkowe, finansowe jak również biznesowe w relacjach z kontrahentami. Po zmianie przepisów to właśnie osoba uzgadniająca zasady transakcji z kontrahentem nadaje kształt faktury i jest za nią odpowiedzialna
PROGRAM
1. Jak sprawdzić kontrahenta? – weryfikacja wiarygodności partnera biznesowego przed dokonaniem sprzedaży i zakupu
Kazusy i ćwiczenia, które pozwolą sprawdzić, czy jesteś dobrze przygotowany(a) do podjęcia transakcji sprzedaży/zakupu, czy wiesz od czego zacząć nim sprzedaż towar i usługę
- Dlaczego i w jakim celu warto sprawdzić kontrahenta?
- Na jakim etapie transakcji i KTO w firmie powinien sprawdzić kontrahenta?
- JAKIE REJESTRY należy sprawdzać? Zweryfikuj czy w Twojej firmie to działa
- Jak zweryfikować zagranicznego kontrahenta
- Jak dochować należytej staranności – wskazówki Ministerstwa Finansów
- Jak WINDKOWAĆ DŁUGI – profilaktyka i dobre praktyki
2. PŁATNOŚCI FIRMOWE – co trzeba widzieć w sprzedaży i zakupie ?
- Gdzie i co należy sprawdzić przed dokonaniem płatności kontrahentowi i jakie dane podać klientom przed transakcja sprzedaży
- Jaką rolę dla sprzedawcy i kupującego pełni biała lista podatników VAT
- Wartości gotówkowe i przelewy – limity oraz prawa i obowiązki stron transakcji
- Jak banki i fiskus kontrolują nasze przelewy firmowe i prywatne
- Blokady rachunków firmowych – jak do tego dochodzi i jak temu zapobiegać
- Zamrażanie środków na kontach firmowych – co musi wiedzieć każdy pracownik firmy o MPP czyli mechanizmie podzielonej płatności
3. Analizujemy elementy umów z kontrahentami – najważniejsze elementy, które wpływają na wysokość podatku VAT
- Prawidłowa klasyfikacja czynności opodatkowanych VAT w obrocie krajowym, czyli zakres przedmiotowy opodatkowania i czynności wyłączone z opodatkowania
- Przedmiot transakcji – NAZWA TOWARU, USŁUGI – realne zagrożenia!
- Data zakończenia transakcji – data dostawy towaru, wykonania usługi
- Kwota należna do zapłaty – sposoby jej określania w umowach
- Czytelny termin płatności określony konkretną datą – najważniejsza kwestia problematyki ulgi na złe długi
- Związek pomiędzy umową a fakturą – największe zagrożenie dla opłacalności transakcji!
- Użycie sformułowań w umowach handlowych, które powodują zapłatę podatku VAT
4. Najważniejsza dokumentacja w obrocie gospodarczym
FAKTURA VAT W WERSJI PAPIEROWEJ – kiedy należy ją wystawić wg. zasad w 2023?
PROCEDURY NALEŻYTEJ STARANNOŚCI W PRAKTYCE:
- Zasady wystawiania dokumentacji potwierdzającej sprzedaż towarów i usług
- Co dokładnie, jakie transakcje wymagają fakturowania – analiza przypadków
- Faktura na firmę a na konsumenta i inne rodzaje faktur
- Jakich błędów unikać w fakturowaniu? Lista zasad poprawnego fakturowania
- Co należy sprawdzić przed zawarciem umowy, wystawieniem faktury sprzedaży z kontrahentem
- Na co zwrócić uwagę odnośnie formalności dotyczących przedmiotu transakcji?
- Lista najczęściej popełnianych błędów w wystawiani faktur – instrukcja
5. OBOWIĄZKOWE DANE na fakturze terminy wystawiania faktur a termin dostawy towarów i wykonania usługi
- Ogólne terminy wystawiania faktur
- Warunki dostawy INCOTERMS!
- Wykonanie usługi czy data z protokołu zdawczo-odbiorczego?
- Zasadniczy termin wystawienia faktury
- Faktury zbiorcze – zasady wystawiania
- Kiedy najwcześniej można wystawić fakturę
- Szczególne terminy wystawiania faktur
- Faktury wystawione przedwcześnie i konsekwencje w VAT
- Faktury wystawione po terminie – konsekwencje podatkowe i karne
- PRZYKŁADY z życia podatnika
6. Zaliczki – problematyka rozliczania po nowelizacji przepisów w 2023 r.
- Analiza specyfiki zaliczki – czy każda wpłata jest zaliczką?
- Kiedy należy ją udokumentować, a kiedy nie wystawia się faktur na zaliczki i przedpłaty?
- Jakie elementy musi zawierać faktura zaliczkowa?
- Kiedy należy umieścić na niej wyrazy: MPP, „metoda kasowa” lub „samofakturowanie”?
- Czy należy wystawić fakturę końcową gdy przedpłata wynosi 100% ceny za towar lub usługę
- Faktura końcowa – prawo czy praktyka
- Kiedy można zrezygnować z wystawiania faktury końcowej?
- KONTROWERSYJNE PRAKTYKI: Korygowanie lub anulowanie faktury zaliczkowej przed wystawieniem końcowej
- Co wliczać do wartości zaliczki ?
- Jak ustalać podstawę opodatkowania czyli elementy kalkulacyjne wartości netto zaliczki?
- Jak podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów i usług opodatkowanymi różnymi stawkami
- Faktura wystawiona przed otrzymaniem zaliczki – zasady i praktyka podatnika
7. Podstawa opodatkowania – elementy kalkulacyjne ceny czy REFAKTURA KOSZTÓW?
- Czy można refakturować koszty dostawy towarów
- Dokumentowanie, termin i stawka VAT przy refakturze
- Różnica pomiędzy refakturą a zwrotem kosztów
- Faktura czy nota – zasady rozliczania
- Zasady refakturowania i obciążania w formie zwrotu kosztów
- Obciążanie dodatkowymi kosztami
- Zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy
- PROBLEMY Z ŻYCIA PODATNIKA
8. KSeF czyli Faktura ustrukturyzowana kontra faktura elektroniczna – podobieństwa i różnice, wady i zalety – zmiany po nowelizacji!
- E-faktura – czym jest standardowa faktura elektroniczna i jakie elementy musi zawierać?
- FORMAT wysyłki i rodzaj przesyłu faktury elektronicznej
- System EDI, platformy elektroniczne , mail – korzyści i trudności
- Porozumienie z kontrahentem czy umowa – pisemna czy ustna?
- Jak wygląda porozumienie z kontrahentem w KSeF?
- Wymogi wynikające z ustawy VAT – co strony transakcji musza sformalizować i czego przestrzegać?
- Regulamin obiegu faktur elektronicznych – z kontrahentem i wewnętrzny firmowy
- Faktura ustrukturyzowana – czym różni się od faktury elektronicznej i w jakim formacie należy ją składać
- Wady i zalety wystawiania faktury ustrukturyzowanej dla sprzedającego i kupującego? Zakres danych w fakturze ustrukturyzowanej – jak ominąć pułapki
- Faktura ustrukturyzowana w transakcjach zagranicznych – do czego zobowiązała nas KE UE
- ZAKRES DANYCH NA FAKTURZE – 20 pozycji kontra 300 –
- Jakie dane należy wprowadzać do faktury ustrukturyzowanej i czym różni się ten zakres od faktury papierowej i tradycyjnej elektronicznej
- Nadawanie, odbieranie, zmiana uprawnień do systemu KSef – zasady działania
- PYTANIA I ODPOWIEDZI o KseF – co dziś jest obowiązkowe co fakultatywne
- NAJWIĘKSZE PROBLEMY PODATNIKA VAT Z KSeF!
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ wystawiającego, pobierającego faktury oraz ZARZĄDU – mandaty nawet 18.000 zł!
CO REALNIE WIDZI FISKUS nawet jak nie uczestniczysz w KSeF?
- Co wynika z KSeF dla podatnika, który nie skorzystał z nowej faktury ustrukturyzowanej?
- Skąd duże zainteresowanie nową e – fakturą w KSef? – realne korzyści z praktyki
- Jakie dane widzi fiskus jeśli Twój kontrahent przystąpił do KSef?
- Na czym polega nowe narzędzie e – kontroli – ujęcie praktyczne
- Realna odpowiedzialność za błędy fakturowania i korygowania i obrocie faktur elektronicznych
9. Najczęściej popełniane błędy w fakturowaniu – jak ich uniknąć?
10. KARY I SANKCJE czyli co grozi za błędy w fakturowaniu i kto ponosi odpowiedzialność, jak wysokie stawki kar obowiązują w 2023 r.?
Wykładowca:
Audytor podatkowy, trener, wykładowca. Specjalista w zakresie podatku od towarów i usług VAT w Polsce i UE. Wieloletni pracownik organów podatkowych (15 lat), specjalista w zakresie podatku od towarów i usług pracujący jako specjalista ds. kontroli handlu wewnątrzwspólnotowego w organach podatkowych, zajmujący się orzecznictwem w zakresie podatku VAT w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, realizujący zadania administracji w zakresie kontroli i weryfikacji transakcji wewnątrzwspólnotowych, doświadczony audytor, trener pracowników organów kontroli oraz księgowych, doradców podatkowych i biegłych rewidentów i prawników. Współautor książki „Kontrola skarbowa. Super, cieszę się! poradnik nie tylko dla kontrolowanego”
Uczestnicy otrzymają materiał szkoleniowy w wersji elektronicznej.
Koszt szkolenia:
- 455,10 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 30,00 i 60,00 zł
- 430,50 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 120,00 i 180,00 zł
- 405,90 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 240,00 zł
- 516,60 zł brutto od osoby dla firm niezrzeszonych w Izbie
rachunek bankowy nr 25 1090 2125 0000 0005 5401 0218