Jak rozliczyć dofinansowanie na rzecz ochrony miejsc pracy z WUP?
AktualnościJeśli otrzymaliście dofinansowanie na ochronę miejsc pracy w związku z koronawirusem z FGŚP, musicie się z niego rozliczyć. Należy przedstawić WUP dokumenty potwierdzające prawidłowość wykorzystania środków i dokumenty potwierdzające zatrudnienie pracowników, na których otrzymaliście świadczenie. Jakie dokumenty przesłać? Jaki jest termin na dokonanie tego obowiązku?
Etapy rozliczenia
Zgodnie z art. 17b ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) wojewódzkie urzędy pracy dokonują rozliczenia przekazanych uprawnionym podmiotom świadczeń dwuetapowo, w drodze:
- wstępnej weryfikacji rozliczenia otrzymanych środków na rzecz ochrony miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i dokumentacji potwierdzającej wykorzystanie przekazanej pomocy zgodnie z przeznaczeniem, polegającej w szczególności na analizie jej kompletności, prawidłowości złożonych przez podmioty oświadczeń oraz weryfikacji kwot przekazanych i faktycznie wykorzystanych środków, której dyrektor WUP dokonuje w terminie 60 dni od dnia upływu terminu do złożenia rozliczenia i dokumentacji potwierdzającej dane zawarte w rozliczeniu,
- końcowej weryfikacji pełnej dokumentacji, potwierdzającej wykorzystanie przekazanej pomocy zgodnie z przeznaczeniem i ostatecznego zatwierdzenia przekazanego rozliczenia otrzymanych środków na rzecz ochrony miejsc pracy z FGŚP, która może zostać dokonana w okresie 3 lat od dnia upływu terminu do złożenia rozliczenia i dokumentacji potwierdzającej dane zawarte w rozliczeniu.
Zgodnie z zasadami, przedsiębiorca korzystający z dofinansowania na rzecz ochrony miejsc pracy powinien złożyć do właściwego wojewódzkiego urzędu pracy dokumenty potwierdzające prawidłowość wykorzystania środków oraz dokumenty potwierdzające zatrudnienie pracowników, na których otrzymał świadczenie, przez okres pobierania tych świadczeń. Sprawozdanie składa się do 30 dni od dnia otrzymania na konto ostatniej transzy dofinansowania.
Podstawowym dokumentem jest formularz pn. „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych”. Przedmiotowy formularz zawiera tabelę z rzeczywistym dofinansowaniem na poszczególne tytuły i miesiące. Ponadto formularz zawiera szereg oświadczeń składanych przez rozliczającego pomoc. Dla Beneficjentów, którzy składają rozliczenie:
- poprzez portal praca.gov.pl – został on przygotowany jako część formularza wypełnianego on-line;
- w formie papierowej bądź poprzez ePUAP – należy go załączyć jako dodatkowy dokument korzystając ze wzoru zamieszczonego poniżej („15g_formualrz rozliczeniowy”).
Do przedmiotowego formularza rozliczeniowego należy dołączyć niezbędne dokumenty pozwalające na weryfikację wydatkowanej pomocy:
- wykaz pracowników sporządzony na dzień złożenia wniosku, w oparciu o który podmiot złożył wniosek – nie dotyczy Beneficjentów, którzy załączali wykaz na etapie wnioskowania o środki,
- wykaz pracowników, którym przekazałeś pomoc otrzymaną z FGŚP za każdy miesiąc, w którym została przyznana pomoc
- dla wniosków, w których wskazano jako datę wypłaty świadczenia pierwszy dzień danego miesiąca (pełne miesiące) – „15g_kalkulator_pełne_m-ce”,
- dla wniosków, w których wskazano jako datę wypłaty świadczenia dzień inny niż pierwszy dzień miesiąca – „15g_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03″,
- dokument(y) potwierdzający(e) przelewy wynagrodzeń pracowników, bądź odbiór wypłaty w gotówce (np. wyciąg bankowy) za każdy miesiąc otrzymanego wsparcia,
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu składek ZUS za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość składek ZUS finansowanych w ramach wniosku,
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość zaliczki na podatek dochodowy, która została sfinansowana w ramach wniosku (w przypadku zakładów pracy chronionej oraz zakładów aktywności zawodowej oznacza to płatność dokonaną zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2019.1387 z późn. zm.).
W ramach rozliczenia należy dokonać zwrotu niewykorzystanych środków zgodnie z zapisami umowy na rachunek, z którego Beneficjent otrzymał środki. Zwrotu prosimy dokonywać w terminie tożsamym ze złożeniem rozliczenia, a przy dokonywaniu zwrotu proszę w tytule wpisać „rozliczenie umowy nr ……../CV-19/……., NIP ……………”
Dokumenty należy przesłać do właściwego Wojewódzkiego Urzędu Pracy wybierając jedną z form:
- Dla beneficjentów, którzy składali wnioski w wersji elektronicznej (w portalu praca.gov.pl): poprzez stronę www.praca.gov.pl – wchodząc na własne konto i korzystając w odniesieniu do konkretnego wniosku z opcji „kontynuuj korespondencję”, a następnie wybierając „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (VIA-WOMPR)”
Instrukcja składania wniosków poprzez portal praca.gov.pl dostępna jest poniżej w załączniku „15_g_instrukcja do rozliczenia_praca.gov.pl” - Dla beneficjentów, którzy składali wnioski w wersji papierowej
- pocztą tradycyjną na adres właściwego Wojewódzkiego Urzędu Pracy
(z zastrzeżeniem, aby formularz rozliczeniowy (plik o nazwie „kalkulator”) został przekazany w formie elektronicznej, np. na płycie CD bądź na pendrive)
lub
- poprzez ePUAP
Ścieżka złożenia dokumentów w ePUAP:
https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/sprawy-ogolne/ogolne-sprawy-urzedowe-2
wybierz: -> sprawy ogólne -> pisma do urzędu -> Pismo ogólne do podmiotu publicznego – stary wzór -> załatw sprawę -> ustaw/ zmień adresata (Wojewódzki Urząd Pracy w …) -> wypełnić rodzaj pisma oraz dodać załączniki -> zapisz -> dalej-> podpisz
Podmiot składając rozliczenie, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe przeliczenie otrzymanego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników. Wynagrodzenie powinno być obliczone zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Należy pamiętać, że środki FGŚP są dopłatą do kwoty wynagrodzenia ustalonego we wniosku, tak więc podmiot rozlicza się do wysokości przyznanego dofinansowania z tytułu przestoju ekonomicznego, bądź z tytułu obniżonego wymiaru czasu pracy na pracowników ujętych w wykazie sporządzonym na dzień złożenia wniosku.
Niewykorzystanych środków z dofinansowania jednego pracownika nie można przeznaczyć na dofinansowanie innego pracownika, gdyż pomoc przyznana została na pracownika w ramach ochrony miejsca pracy.
Załączniki
- 15g_formularz_rozliczeniowy_v1_08.07.2020.xlsx (xlsx, 15 KB)
- 15g_instrukcja_do_rozliczenia_praca.gov.pl_v1_08.07.2020.pdf (pdf, 1,78 MB)
- 15g_kalkulator_pelne_m-ce_v2_23.07.2020.xlsx (xlsx, 2,37 MB)
- 15g_instrukcja_kalkulator_pelne_m-ce_v1_22.07.20202.pdf (199 KB)
- 15g_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03.xlsx (xlsx, 3 MB)
- instrukcja_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03.pdf (pdf, 273 KB)
