Wsparcie: ZUS, PUP i inne instytucje
Poniżej przedstawiamy informacje o pomocy jaką poszczególne instytucje oferują przedsiębiorcom w ramach Tarczy antykryzysowej COVID-19.
Z pożyczki mogą skorzystać mikroprzedsiębiorcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tj. przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro),
którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r. w celu pokrycia bieżących kosztów prowadzenia tej działalności.
O pożyczkę mogą ubiegać się także mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają i nigdy nie zatrudniali pracowników.
Najważniejsze Informacje:
• Pożyczka udzielana jest do kwoty 5 tys. złotych.
• Pożyczka umożliwia pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej np.podatków, składek czy kosztów wynajmu lokalu.
• Pożyczka jest niskooprocentowana. Stałe oprocentowanie pożyczki wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski
• Z pomocy skorzystać może mikroprzedsiębiorca, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r.
Czas na jaki udzielana jest pożyczka:
• Pożyczka wypłacana będzie jednorazowo,
• Okres spłaty pożyczki nie może przekroczyć 12 miesięcy, przy czym rozpoczęcie spłaty pożyczki będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji.
Umorzenie pożyczki:
Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia.
Po upływie 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki PUP w Lesznie sprawdzi spełnienie przez pożyczkobiorcę w/w warunku i poinformuje mikroprzedsiębiorcę o umorzeniu pożyczki.
Umorzenie pożyczki nastąpi z urzędu (bez konieczności składania wniosku o umorzenie).
Powiatowy Urząd Pracy w Lesznie ogłosił nabór wniosków o udzielenie dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną niezatrudniającego pracowników.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
O dofinansowanie ubiegać się mogą przedsiębiorcy (osoby fizyczne), które nie zatrudniają pracowników. Chodzi o osoby samozatrudnione, którym spadły obroty w wyniku epidemii COVID-19 po 1 stycznia 2020 r. w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego.
Jakie wsparcie można otrzymać?
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną niezatrudniający pracowników może na podstawie umowy otrzymać dofinansowanie w przypadku spadku obrotów o:
- co najmniej 30% – w wysokości 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę – miesięcznie,
- co najmniej 50% – w wysokości 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę – miesięcznie,
- co najmniej 80% – w wysokości 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę – miesięcznie przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
Termin składania wniosków: od dnia 25 czerwca 2020r. do odwołania
Powiatowy Urząd Pracy w Lesznie ogłosił nabór wniosków o udzielenie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
O dofinansowanie może ubiegać się mikroprzedsiębiorca, mały i średni przedsiębiorca w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 po 1 stycznia 2020 r. w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego.
Dofinansowanie może być przyznane ww. przedsiębiorcy zatrudniającemu pracowników na umowę o pracę, a także zatrudniającemu osoby na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r.
Jakie wsparcie można otrzymać?
Przedsiębiorca na podstawie zawartej umowy może otrzymać dofinansowanie w przypadku spadku obrotów o:
- co najmniej 30% – w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 50% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń jednak nie więcej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy w odniesieniu do każdego pracownika;
- co najmniej 50% – w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika;
- co najmniej 80% – w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 90% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń jednak nie więcej niż 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika.
Termin składania wniosków: od dnia 25 czerwca 2020r. do odwołania
Dane kontaktowe do Powiatowego Urzędu Pracy w Lesznie
65 529 94 33, 65 529 50 67,
e-mail: rnowicka@leszno.praca.gov.pl
Informacji nt. ww. form pomocy oprócz PUP udzielają:
Leszczyńskie Centrum Biznesu – 65 322 21 03, 65 322 21 04, 65 322 21 05
Regionalna Izba Przemysłowo-Handlowa – 65 529 56 56
Urząd Miasta Leszna – 65 529 54 02
USŁUGI REALIZOWANE PRZEZ WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W POZNANIU
Przedsiębiorca, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych, może ubiegać się o wypłatę środków z FGŚP celem dofinansowania wypłaty wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub skróconym wymiarem czasu pracy.
1. Jaki przedsiębiorca może skorzystać z dofinansowania wynagrodzeń?
Przedsiębiorca (pracodawca) może skorzystać z dofinansowania do wynagrodzeń jeśli:
⇒ nie posiada zaległości w opłacaniu podatków i składek na FUS, FUZ, FPiFGŚP, FS do końca trzeciego kwartału 2019 r. oraz
⇒ nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia jego upadłości.
2. Kiedy dofinansowanie wynagrodzeń pracowników przysługuje?
Dofinansowanie jest dla pracodawców, którzy wprowadzili przestój ekonomiczny lub skrócony wymiar czasu pracy w zakładzie pracy z powodu spadku obrotów gospodarczych.
Czyli musi być spełniony warunek spadku obrotów i musi być on związany z przestojem ekonomicznym lub skróconym wymiarem czasu pracy.
Więcej szczegółów na temat tej formy wsparcia i informacje na temat sposobu jej uzyskania
Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu tel. 61 846 38 19
USŁUGI REALIZOWANE PRZEZ ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Możesz złożyć do ZUS wniosek o zwolnienie z opłacania składek za trzy miesiące – od marca do maja 2020 r., a jeżeli korzystasz z ulgi na start albo osiągałeś wyższy przychód i niski dochód, to możesz wnioskować o zwolnienie za kwiecień i maj. Zwolnienie dotyczy składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych.
Świadczenie co do zasady wynosi 2080 zł (80% minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane.
W przypadku wykonujących umowy cywilnoprawne, których suma przychodów z umów cywilnoprawnych w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym złożony został wniosek o świadczenie postojowe wynosi do 1299,99 zł (mniej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2020 r.), świadczenie postojowe przysługuje w wysokości sumy wynagrodzeń z tych umów.
Warunkiem uzyskania świadczenia jest, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekraczał 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Poza tym zawarcie umowy musi nastąpić przed 1 kwietnia br.
Jest to świadczenie w wysokości 2 080 zł albo 1 300 zł, które ma Ci zrekompensować utratę przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
Kogo dotyczy?
Osób prowadzących działalność gospodarczą na podstawie prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, w tym:
- osób, które korzystają z Ulgi na start
- osób, które korzystają z ulg w ramach Małego ZUS plus (MDG +)
jeżeli miały one przestój w następstwie COVID – 19.
Ulga dotyczy wszystkich płatników składek. Dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby. Nie ma znaczenia od kiedy płatnik prowadzi działalność. Nie ma też znaczenia wielkość jego firmy. Z ulgi mogą skorzystać także samozatrudnieni.
Ulga dotyczy składek od stycznia 2020 r. Dzięki uldze można opłacić składki do ZUS w dłuższym czasie. Jeśli płatnik złoży wniosek przed terminem płatności składek, nie poniesie żadnych kosztów związanych z ulgą. Jeśli wniosek złoży po terminie opłacania składek, ZUS naliczy odsetki za zwłokę na dzień złożenia wniosku.
Rozwiązanie to jest przeznaczone dla płatników składek, którzy mają trudności w terminowym opłaceniu składek w następstwie COVID-19. Będą mogli z niego skorzystać za okres od stycznia 2020 r. Ulga ta dotyczy wszystkich płatników składek – nie ma znaczenia wielkość przedsiębiorstwa. Odstąpienie od pobierania odsetek będzie możliwe w sytuacji, gdy składki już zostały opłacone, ale po ustawowym terminie płatności.
Rozwiązanie to jest przeznaczone dla płatników składek, którzy mają zawartą z Zakładem umowę o rozłożeniu zadłużenia na raty lub umowę o odroczeniu terminu płatności, i którzy mają trudności w ich realizacji w następstwie COVID-19. Płatnicy Ci będą mogli skorzystać z zawieszenia realizacji umowy na okres 3 miesięcy począwszy od terminu spłaty raty bądź terminu płatności odroczonej składki przypadających w miesiącu marcu, kwietniu lub maju 2020 r. Ulga ta dotyczy wszystkich płatników składek – nie ma znaczenia wielkość przedsiębiorstwa.
W jaki sposób można ubiegać się o wsparcie w ZUS?
Aby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej, trzeba złożyć odpowiedni wniosek:
- RDZ – wniosek o zwolnienie z opłacania składek (plik docx 65kb),
- RSP-C – wniosek o świadczenie postojowe dla umów cywilnoprawnych (wypełnia zleceniodawca lub zamawiający) (plik docx 65kb),
- RSP-D – wniosek o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność (plik pdf 209kb),
- RDU – wniosek o ulgę w opłacaniu składek (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek) bez opłaty prolongacyjnej (plik docx 54kb)
- RDO – wniosek o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę (plik doc 102kb)
- RDS – wniosek o zawieszenie umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/ umowy o odroczenie terminu płatności składek na 3 miesiąc (plik doc 76kb)
Wszystkie te wnioski są dostępne online – na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz na stronie www.zus.pl, za wyjątkiem wniosków RDO i RDS, które na PUE ZUS będą dostępne wkrótce.
Wnioski można złożyć:
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS,
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem strony gov.pl (link do strony zewnętrznej)
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem „Tarcza antykryzysowa” (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).
Kontakt tel. 22 290 87 02, 22 290 87 03
Ogólnopolska infolinia 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18.
USŁUGI REALIZOWANE PRZEZ BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO
Bank Gospodarstwa Krajowego uruchomił Fundusz Gwarancji Płynnościowych, z którego udzielane są gwarancje dla średnich i dużych firm dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. Przedsiębiorcy mogą korzystać z programu FGP do końca 2020 roku.
Fundusz Gwarancji Płynnościowych jest częścią tzw. rządowej tarczy antykryzysowej. Gwarancje będą udzielane do 31 grudnia 2020 r. i mogą zabezpieczać kredyty udzielane od 1 marca 2020 r. Przedsiębiorcy mogą uzyskać gwarancje w bankach kredytujących – zarówno komercyjnych jak i spółdzielczych – które podpisały z Bankiem Gospodarstwa Krajowego odpowiednie umowy o współpracy.
- zabezpieczenie do 80 proc. kwoty kredytu (kwota gwarancji od 3,5 mln zł do 200 mln zł)
- do nowych lub odnawianych po 1 marca 2020 r. kredytów obrotowych w rachunku bieżącym i linii kredytowych
- kwota kredytu – do 250 mln zł
- okres gwarancji – do 27 miesięcy i nie dłużej niż okres kredytu + 3 miesiące
- z gwarancji będą mogły skorzystać firmy, które na 31 grudnia 2019 r. nie znajdowały się w trudnej sytuacji, a na 1 lutego 2020 r. nie miały zaległości w US, ZUS/KRUS ani w banku kredytującym
USŁUGI REALIZOWANE PRZEZ AGENCJĘ ROZWOJU PRZEMYSŁU S.A.
- leasing operacyjny przeznaczony na refinansowanie posiadanych leasingów w komercyjnych spółkach
i towarzystwach leasingowych - dla klientów z sektora MŚP o obrotach powyżej 4 mln zł i posiadających dodatnie wyniki za 2019 r.
(pozytywna EBITDA i wynik netto) - prowadzących pełną księgowość
- waluta PL
- wiek pojazdu i/lub naczepy do 3 lat
- pojazd i/lub naczepa powyżej 3,5 t
- kwota leasingu do 5 mln zł netto dla klienta
- okres finansowania do 6 lat (łącznie z karencją)
- karencja w spłacie rat leasingowych do 12 miesięcy
- oprocentowanie: WIBOR 1M + marża zgodna z siatką cen dla produktu
- opłata wstępna (czynsz inicjalny) – 0%
- opłaty manipulacyjne 0%
- ubezpieczenie OC/AC/NNW w okresie umowy leasingu łącznie z karencją opłacone przez leasingodawcę,
a koszt doliczony do rat po rozpoczęciu miesięcznego harmonogramu spłat - zabezpieczenie leasingu: weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu
się egzekucji w trybie art. 777 KPC, poręczenie głównych udziałowców leasingobiorcy
Więcej informacji na temat tej formy wsparcia na stronie https://www.arp-tarcza.pl/
- pożyczka przeznaczona na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym
- dla klientów z sektora MŚP o obrotach powyżej 4 mln zł i posiadających dodatnie wyniki za 2019 r. (pozytywna EBITDA i wynik netto), prowadzących pełną księgowość
- kwota pożyczki: 0,8 mln zł – 5 mln zł
- okres finansowania do 6 lat
- wydłużony okres karencji w spłacie kapitału do 15 miesięcy
- oprocentowanie rynkowe: WIBOR 1M + marża zgodnie z siatką marż stosowaną w Parametryzatorze pożyczkowym
- prowizja przygotowawcza 0,2%, brak prowizji za przedterminową spłatę, za rozpatrzenie wniosku i od niewykorzystanej kwoty pożyczki
- pożyczka uruchamiana jednorazowo lub w transzach
- zabezpieczenie pożyczki: zgodnie z zasadami ARP (minimum 120% wg wartości rynkowej), wykorzystanie wsparcia Funduszy Poręczeniowych KGP, oraz zabezpieczenia uzupełniające: weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 Kpc, poręczenie wg prawa cywilnego głównych udziałowców pożyczkobiorcy
- pożyczka w kwocie netto wymaganej do finansowania deficytu funduszu wynagrodzeń przedsiębiorstwa, pożyczka stanowiąca również uzupełniające
źródło finansowania wynagrodzeń u przedsiębiorcy obok innych źródeł finansowania przewidzianych w ramach Tarczy Antykryzysowej - środki na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników w celu utrzymania stanu zatrudnienia i kontynuacji prowadzonej działalności
- dla klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw z potwierdzonym deficytem płynności bieżącej
- pożyczka przekazywana bezpośrednio na rachunki pracownicze (przez ARP lub za pośrednictwem Agenta operacyjnego (wybrany bank)),
możliwość wypłaty pożyczki na rachunek bieżący przedsiębiorcy z obowiązkiem udokumentowania celowości wydatkowania środków z pożyczki - pożyczka przyznawana w oparciu o weryfikację luki płynnościowej na podstawie potwierdzenia niewystarczających środków na wypłatę wynagrodzeń
- (np. wyciąg z rachunku bankowego) i analizy krótkiej płynności (analiza weryfikacyjna za pośrednictwem własnych zasobów lub za pośrednictwem
Agenta operacyjnego) - oprocentowanie rynkowe: WIBOR 1M + marża zgodnie z siatką marż stosowaną w Parametryzatorze pożyczkowym
- prowizja przygotowawcza 0,2%, brak prowizji za przedterminową spłatę, za rozpatrzenie wniosku i od niewykorzystanej kwoty pożyczki
(możliwa opłata finansująca ew. koszty Agenta operacyjnego) - okres finansowania do 2 lat
- wydłużony okres karencji w spłacie kapitału do 12 miesięcy
- pożyczka uruchamiana jednorazowo lub w transzach
- zabezpieczenie: dla ekspozycji do 200 tys. zł: weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 Kpc
oraz poręczenie głównych udziałowców pożyczkobiorcy; dla pożyczek > 200 tys. zł zabezpieczenia materialne (minimum 120% wg wartości rynkowej),
z wykorzystaniem wsparcia Funduszy Poręczeniowych KGP, oraz zabezpieczenia uzupełniające: weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową,
oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 Kpc, poręczenie wg prawa cywilnego głównych udziałowców pożyczkobiorcy
Więcej informacji na temat tej formy wsparcia na stronie https://www.arp-tarcza.pl/
USŁUGI REALIZOWANE PRZEZ WIELKOPOLSKI FUNDUSZ ROZWOJU SP. z O.O. (WFR)
Produkt finansowy stanowiący wsparcie dla przedsiębiorców z sektora MŚP posiadających siedzibę, oddział lub stałe bądź dodatkowe miejsce wykonywania działalności gospodarczej na terenie województwa wielkopolskiego, u których w wyniku zjawisk będących następstwem epidemii COVID-19 wystąpił spadek obrotów/ przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
PRZEZNACZENIE:
Finansowanie bieżącej działalności, w tym na zwiększenie kapitału obrotowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Pożyczka udzielana jest na finansowanie wydatków, w tym zobowiązań wynikających z prowadzenia bieżącej działalności operacyjnej, które stały się wymagalne po 1 marca 2020 roku.
WARUNKI UDZIELANIA POŻYCZKI:
- maksymalna kwota pożyczki: 300 000,00 PLN
- wypłaty w transzach
- okres spłaty: do 72 miesięcy (6 lat)
- karencja w spłacie kapitału: do 12 miesięcy
- wakacje w spłacie rat kapitałowo-odsetkowych: do 6 miesięcy
- oprocentowanie: już od 0%
- opłaty i prowizje: brak
- zabezpieczenie: do 100 000,00 PLN weksel własny in blanco, powyżej 100 000,00 PLN weksel własny in blanco + dodatkowe zabezpieczenie stosowane przez Pośrednika Finansowego
USŁUGI REALIZOWANE PRZEZ POLSKI FUNDUSZ ROZWOJU
29 kwietnia o godzinie 18:00 ruszył nabór na wnioski o subwencje. Wnioski składane są przez bankowość internetową.
UWAGA: Aby złożyć wniosek, wymagane jest konto firmowe.
Jak złożyć wniosek?
- Przejdź na stronę pfr.pl.
- Sprawdź, czy Twój bank znajduje się na liście.
- Kliknij na ikonę swojego banku i przejdź do dedykowanej strony o Tarczy Finansowej. Sprawdź, jak w Twojej bankowości elektronicznej złożyć wniosek o subwencję.
- Zaloguj się do swojego banku.
- Przejdź do odpowiedniej zakładki w swojej bankowości elektronicznej i złóż wniosek.
UWAGA: Pamiętaj, że wyliczając spadek obrotów, nie możesz brać pod uwagę kwietnia, dopóki nie złożysz deklaracji VAT-7 za ten miesiąc.
Wysokość subwencji?
Dla mikrofirm zatrudniających do 9 pracowników uzależniona będzie od spadku obrotów i ilości zatrudnianych pracowników. Minimalna kwota subwencji to 12 tys. złotych, a maksymalna 324 tys. złotych. Korzystając z naszego testu dowiesz się, na jaką maksymalna kwotę subwencji możesz liczyć.
Dla małych i średnich firm zatrudniających od 10 do 249 pracowników zależy od spadku obrotów oraz osiągniętego przychodu w 2019 r. Przedsiębiorcy mogą liczyć na subwencję w wysokości od 4% do 8% przychodu za rok 2019, jednak nie więcej niż 3,5 mln złotych.
Warunki skorzystania z subwencji
- Spadek przychodu o co najmniej 25% miesiąc do miesiąca w 2020 r. lub miesiąc w 2020 r. w porównaniu do tego samego miesiąca w 2019 r. Pierwszym miesiącem, w którym nastąpił spadek, który możemy brać pod uwagę jest marzec 2020 r.
- Zatrudnianie co najmniej 1 pracownika na umowę o pracę w przeliczeniu na pełne etaty. Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, nie mogą skorzystać z Tarczy Finansowej.
- Prowadzenie działalności obecnie i na dzień 31 grudnia 2019 r.
- Niezaleganie z podatkami i składkami obecnie oraz na dzień 31 grudnia 2019 r. Rozłożenie na raty lub odroczenie nie jest zaległością.